Sommeren 1912 begynte A/S Kristiania elektriske sporvei å planlegge en forlengelse av banen fra Skøien til Øraker (6,99).
Stortinget vedtar å gi prosjektet konsesjon på drift av sporvei. Lilleakerbanen.
Banen åpnes.
Banen forlenges til Bekkestua i Bærum og til Haslum året etter.
Oslo kommune overtar bytrikkene og de blir hetende Oslo sporveier. Det gamle selskapet beholdt Lilleakerbanen som ble hetende Bærumsbanen.
Bærumsbanen forlenget til Kolsås. Starter forberedelser til linje mellom Lilleaker og Majorstuen. Tomter i det planlagte området blir populære; grunneiere gjør gode penger.
Prosjektet drar ut i tid. Rabaldermøte i 1937.
Klikk på tittelen for å lese en scannet versjon av Bestums Vel 1892–1917 (PDF; 8 MB)
Copyright © 2023. Bestum Vel. | Org.nr. 917 145 652 | Design og programmering Ørnulf Bratlie